niedziela, 28 maja 2017

Ekstremalne zjawiska klimatyczne.

Temat: Ekstremalne zjawiska klimatyczne.

1. Treści programowe na lekcji:
a.      ekstremalne zjawiska atmosferyczne: tornada, cyklony tropikalne,
b.     susze i ich skutki,
c.      obszary zagrożone pustynnieniem

2. Umiejętności do opanowania przez ucznia:
a.      wymienia niebezpieczne zjawiska meteorologiczne,
b.     podaje przyczyny i miejsca występowania tornad,
c.      analizuje skutki występowania tornad,
d.     wyjaśnia przyczyny i miejsca występowania cyklonów tropikalnych,
e.      omawia budowę cyklonu tropikalnego,
f.       wymienia lokalne nazwy cyklonów tropikalnych,
g.       wyjaśnia wpływ cyklonów tropikalnych na życie i działalność gospodarczą człowieka,
h.     podaje przyczyny i skutki susz,
i.        wymienia obszary zagrożone pustynnieniem,
j.       podaje przykłady działalności człowieka mającej na celu przeciwdziałanie pustynnieniu.

 3. Podpowiedzi.

Ad a. Przeanalizuj pierwszy akapit tekstu na stronie 121 w podręczniku oraz tekst:
http://www.ekologia.pl/srodowisko/ochrona-srodowiska/ekstremalne-zjawiska-pogodowe-powodzie-tornada-burze-i-huragany-w-polsce-silniejsze-niz-wczesniej,13114.html

Ad b. Przeanalizuj drugi akapit tekstu na stronie 121 w podręczniku oraz film:
https://www.youtube.com/watch?v=92ANDEJ0OEg
Przeczytaj tekst w Wikipedii i zastanów się , jakie przyczyny klimatyczne powodują zwiększone ryzyko występowania tornada na obszarze tzw. Alei tornad.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Aleja_Tornad

Ad c. Przeanalizuj tekst i tabelę  na stronie 122 w podręczniku oraz tekst:
http://wiadomosci.onet.pl/swiat/usa-potezne-tornado-spowodowalo-wielkie-zniszczenia/szd9bh

Ad d. Przeanalizuj tekst i tabelę  na stronie 122 w podręczniku oraz film:
https://st2.depositphotos.com/3450991/8503/v/450/depositphotos_85032080-thumb.mp4

Ad e. Przeanalizuj rysunek  na stronie 122 i 123 w podręczniku oraz film:
https://www.youtube.com/watch?v=HbJaMWw4-2Q

Ad f. Przeanalizuj  tekst na Wikipedii:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cyklon_tropikalny#Regionalne_nazwy

Ad g. Przeanalizuj tekst i tabelę  na stronie 124, tekst na Wikipedii:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cyklon_tropikalny#Zagro.C5.BCenia
oraz film
https://www.youtube.com/watch?v=u_g9N6l27_8

Ad h. Przeanalizuj tekst i mapę  na stronie 125, tekst:
http://www.edukator.pl/Susze,4497.html

Ad i. Przeanalizuj mapę i  tekst na Wikipedii:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pustynnienie
oraz mapę:
http://www.edukator.pl/pix/users/Image/6plus/rys16343.gif

Ad j. Przeanalizuj tekst :
http://www.ios.edu.pl/pol/wydawnictwa/5_rozdz30.pdf
rozdział 6 na temat przeciwdziałania pustynnieniu gleb w Polsce.


Zadanie domowe:

Na podstawie tekstu:
http://www.ekologia.pl/srodowisko/ochrona-srodowiska/morze-aralskie-na-czym-polega-problem,16812.html
i
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jezioro_Aralskie#Zanik_jeziora
wyjaśnij w jaki sposób doszło do pustynnienia obszaru wokół Jeziora Aralskiego.
Zadanie możesz złożyć w formie papierowej lub jako dokument ( złącznik) przez e-dziennik lub jako komentarz do tej lekcji ( musisz mieć konto na Google).


1 komentarz: