1. Treści programowe na lekcji:
a.
ekstremalne zjawiska atmosferyczne: tornada, cyklony
tropikalne,
b.
susze i ich skutki,
c.
obszary zagrożone pustynnieniem
2. Umiejętności do opanowania
przez ucznia:
a.
wymienia niebezpieczne zjawiska meteorologiczne,
b.
podaje przyczyny i miejsca występowania tornad,
c.
analizuje skutki występowania tornad,
d.
wyjaśnia przyczyny i miejsca występowania cyklonów
tropikalnych,
e.
omawia budowę cyklonu tropikalnego,
f.
wymienia lokalne nazwy cyklonów tropikalnych,
g.
wyjaśnia wpływ
cyklonów tropikalnych na życie i działalność gospodarczą człowieka,
h.
podaje przyczyny i skutki susz,
i.
wymienia obszary zagrożone pustynnieniem,
j.
podaje przykłady działalności człowieka mającej na celu
przeciwdziałanie pustynnieniu.
Ad a. Przeanalizuj pierwszy akapit tekstu na stronie 121 w podręczniku oraz tekst:
http://www.ekologia.pl/srodowisko/ochrona-srodowiska/ekstremalne-zjawiska-pogodowe-powodzie-tornada-burze-i-huragany-w-polsce-silniejsze-niz-wczesniej,13114.html
Ad b. Przeanalizuj drugi akapit tekstu na stronie 121 w podręczniku oraz film:
https://www.youtube.com/watch?v=92ANDEJ0OEg
Przeczytaj tekst w Wikipedii i zastanów się , jakie przyczyny klimatyczne powodują zwiększone ryzyko występowania tornada na obszarze tzw. Alei tornad.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Aleja_Tornad
Ad c. Przeanalizuj tekst i tabelę na stronie 122 w podręczniku oraz tekst:
http://wiadomosci.onet.pl/swiat/usa-potezne-tornado-spowodowalo-wielkie-zniszczenia/szd9bh
Ad d. Przeanalizuj tekst i tabelę na stronie 122 w podręczniku oraz film:
https://st2.depositphotos.com/3450991/8503/v/450/depositphotos_85032080-thumb.mp4
Ad e. Przeanalizuj rysunek na stronie 122 i 123 w podręczniku oraz film:
https://www.youtube.com/watch?v=HbJaMWw4-2Q
Ad f. Przeanalizuj tekst na Wikipedii:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cyklon_tropikalny#Regionalne_nazwy
Ad g. Przeanalizuj tekst i tabelę na stronie 124, tekst na Wikipedii:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cyklon_tropikalny#Zagro.C5.BCenia
oraz film
https://www.youtube.com/watch?v=u_g9N6l27_8
Ad h. Przeanalizuj tekst i mapę na stronie 125, tekst:
http://www.edukator.pl/Susze,4497.html
Ad i. Przeanalizuj mapę i tekst na Wikipedii:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pustynnienie
oraz mapę:
http://www.edukator.pl/pix/users/Image/6plus/rys16343.gif
Ad j. Przeanalizuj tekst :
http://www.ios.edu.pl/pol/wydawnictwa/5_rozdz30.pdf
rozdział 6 na temat przeciwdziałania pustynnieniu gleb w Polsce.
Zadanie domowe:
Na podstawie tekstu:
http://www.ekologia.pl/srodowisko/ochrona-srodowiska/morze-aralskie-na-czym-polega-problem,16812.html
i
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jezioro_Aralskie#Zanik_jeziora
wyjaśnij w jaki sposób doszło do pustynnienia obszaru wokół Jeziora Aralskiego.
Zadanie możesz złożyć w formie papierowej lub jako dokument ( złącznik) przez e-dziennik lub jako komentarz do tej lekcji ( musisz mieć konto na Google).
próba
OdpowiedzUsuń